Home » VR blog » Speech oefenen op virtueel publiek helpt bij presenteren

Speech oefenen op virtueel publiek helpt bij presenteren

Een toespraak geven, of presenteren voor publiek kan nogal wat spanning met zich meebrengen. Promovendus Ni Kang ontwikkelde aan de TU Delft een geavanceerd virtueel publiek waar sprekers op kunnen oefenen.

Ze promoveerde begin deze maand aan de TU Delft op het onderwerp ‘public speaking in virtual reality’. Ni Kang onderzocht of studenten die een toespraak of presentatie oefenen met behulp van Virtual Reality dit ook daadwerkelijk als nuttig ervaren.

Meer vertrouwen tijdens presenteren
Ni Kang: “Studenten werden in twee opstellingen gezet: de ene groep moest oefenen voor een virtueel publiek, de andere groep oefende voor een leeg scherm, waarbij ze het publiek moesten inbeelden.” De resultaten lieten zien dat studenten die oefenden met Virtual Reality dit prettiger vonden en daarna meer vertrouwen hadden in het omgaan met publiek.

speech-oefenen-op-virtueel-publiek-helpt-bij-presenteren

Realistisch
Om een realistisch publiek in Virtual Reality te ontwikkelen, observeerde Ni Kang zeer nauwkeurig een publiek dat verschillende presentaties te zien kreeg: een kritische, neutrale, langdradige en positieve presentatie. Met behulp van video opnames van het publiek legde ze iedere twee seconde de lichaamshouding van elke lid van het publiek vast: de positie van het hoofd, de armen, en benen maar ook de kijkrichting.

Gedragstypen
Daarnaast werd het publiek geënquêteerd over de presentatie. Aan de hand van de enquête én de lichaamstaal van het publiek werd een gedragsmodel ontwikkeld. Hieruit kwamen vijf soorten publiekstypes: geïnteresseerd publiek, een kritisch publiek, een nerveus publiek, een verveeld publiek, en een ongeïnteresseerd publiek. Bij het oefenen kan de spreker aangeven met welk type publiek hij of zij wil oefenen en in welke omgeving: in een theater, collegezaal, werkgroepzaal of klein gezelschap.

Omgaan met het publiek
“We kunnen nu met één druk op de knop verschillende variabelen kiezen. Zoals verveeld gedrag met bijbehorende bewegingen”, aldus universitair docent en copromotor Willem-Paul Brinkman. “Ook is het mogelijk om het gedrag van het virtuele publiek om te laten slaan, bijvoorbeeld van verveeld naar geïnteresseerd. Op deze manier kan de speecher in de toekomst ondervinden hoe hij of zij omgaat met de verandering in het gedrag van het publiek.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *