De markt voor virtual reality drijft nu vooral op de computergames en entertainment. Dat gaat binnen enkele jaren veranderen, voorziet marktonderzoeker Green lights in een afgelopen week verschenen rapport. Gaat er nu zo’n 1 tot 5 miljard euro om in VR, in 2026 zal dat al ruim 34 miljard euro zijn. Werknemerstrainingen zullen met een derde van dat bedrag de grootste business worden, nog boven entertainment.
De groei van VR is mogelijk nu steeds meer fabrikanten met betaalbare systemen komen. Op dit moment zijn er al 1 miljoen VR Gear brillen van Samsung in omloop, 140.000 HTC Vive’s, zeker 200.000 stuks van Sony’s PlayStation VR, 70.000+ exemplaren van de nieuwe Oculus Rift en hebben 5 miljoen mensen een kartonnen VR bril met Google Cardboard app gedownload. Verder lanceert Google binnenkort een eigen bril (de Daydream) en is Microsofts Hololens net op de markt. ,,Met miljoenen sets inomloop is virtual reality een massamarkt aan het worden,” zegt Dominic Eskofier van NVIDIA.
Geef een reactie