Forte VFX1 VR Headset - 1994

De Forte VFX1 kun je zien als de eerste VR headset gemaakt voor commercieel gebruik. De set had twee 0.7 inch LCD beeldschermen met een resolutie van 263 x 230 pixels met 256 kleuren en een field of view van 45 graden, een stereo koptelefoon en headtracking sensoren. Optioneel kon je er een controller bij bestellen, genaamd "Cyberpunk", met drie buttons en twee bewegingssensoren sensoren. Voor die tijd een stukje geavanceerde techniek! Er was DOOM mee te spelen en diverse andere spellen, maar doordat de graphics in 1994 niet echt klaar waren waren voor VR werd het geen commercieel succes. De headset en de controller zijn wel de blauwdruk van veel komende VR headsets.

Oculus Rift VR Headset - 2014

Toen in 2012 de Oculus Rift werd aangekondigd door Palmer Luckey op Kickstarter, was het een enorm succes. Er werd gehoopt op $250.000,- maar het werd uiteindelijk $2.4 Miljoen dollar en er werden dus veel meer Oculus Rift Development kits verkocht dan verwacht was. Al snel volgde de DK2 (development kit 2) met verbeterde specificaties. In 2014 werd het bedrijf overgekocht door Facebook met als doel Virtual Reality te gebruiken als Social Media platvorm, een wereld waar je elkaar digitaal kunt ontmoeten. Verwacht wordt dat de echte kwaliteit van Virtual Reality pas over 5 tot 10 jaar te zien is, maar Oculus is inmiddels marktleider en maakt prachtige games, apps en films die te gebruiken zijn met de Oculus. DK3 heeft een resolutie van 2160 x 1200 pixels en een field of view van 110 graden. In combinatie met de nieuwe rekenkracht van de huidige computers werd en is het een commercieel succes te noemen!

Google cardboard VR Bril - 2014

Om virtual reality echt mainstream te maken was er een goedkope VR headset nodig. De oculus rift kost zo ongeveer €800,- plus een zware game pc, plus alle games, apps en software. Google bedacht daarom de Google Cardboard, de smartphone VR bril waar je je smartphone in schuift. Het mooie hiervan is dat de smartphone voorzien is van een redelijk goed beeldscherm dat opgesplitst wordt een twee schermen zodat er stereoscopisch beeld ontstaat. De telefoon voldoende rekenkracht heeft en je kunt je eigen koptelefoon aansluiten, de smartphone is al voorzien van de juiste sensoren (voor beweging) en je kunt een controller aansluiten. Kortom Google bedacht een manier om met een "stukje karton en lenzen" een VR headset te maken en dat is ze gelukt. Naast deze kartonnen headset produceert google content speciaal voor de Google Cardboard, waardoor je op een goedkope manier kunt ervaren wat VR betekend! Verschillende merken hebben zich inmiddels gericht op de productie van VR headsets voor je smartphone, waardoor ze niet alleen meer verkrijgbaar zijn in karton. Maar zijn voorzien van een stuk beter draagcomfort en verstelbare lenzen.