Specificaties

Display
Soort AMOLED
Resolutie 2160 x 1200 pixels
Resolutie (per oog) 1080 x 1200 pixels
Beeld matrix Pentile-Matrix
Beeldfrequentie 90 Hz
Grootte 19,05 cm (5,7 '')
Zichtveld 110 °
Sensoren
Versnellingsmeter, Magnetometer, Gyro sensor
Aansluitingen
HDMI+USB3.0 (lengte +/- 4 meter), USB 3.0 (Sensor), USB 2.0 (XBOX Wireless receiver).
Audio
Luidsprekers met 2.0 Geluid en microfoon
Kenmerken
Voor en achterkant bevat sensoren zodat er 360 graden positionele tracking is; Externe IR camera tracking sensor (met een bereik van 3,5m bij 1,5m). Dit kan later uitgebreid worden met meerdere sensoren; Geïntegreerde headset met 3D positionele geluidsweergave; IPD (afstand tussen je ogen) kan worden geconfigureerd met een schuif en klik mechanisme. Range is 58mm tot 72mm;

Oculus Touch Controllers

Breng je handen tot leven in de VR wereld met een paar Oculus Rift controllers. Bewegingen en klikken op de knoppen worden geregistreerd en geven een meer dan realistische ervaring. Prachtige hybride tussen VR gloves en de Xbox One controller. De bewegingen worden door een aantal censoren zeer precies geregistreerd, zowel in een x, y en z as. Let wel op bij de aankoop van Games en Apps, de Touch controllers werken alleen op Touch Ready Games. De controllers worden altijd geleverd met 2 Sensoren.

Oculus Rift Sensor

De Oculus Rift tracking sensor werkt door middel van een aantal IR LEDs om bewegingen om te zetten naar virtual reality. Des te meer sensoren je in je kamer hebt staan, hoe beter de controllers en vr bril weten waar ze zich in de kamer op dat moment bevinden. Voor grote ruimtes adviseren we minimaal 4 sensoren te gebruiken voor een optimale ervaring. Eén sensor heeft één USB 2.0 poort of of hoger nodig.

Xbox One controller

Standaard wordt bij de Oculus Rift een Xbox One controller geleverd, op deze manier kun je direct aan de slag in de Virtual Reality wereld. Daarnaast wordt er een adapter mee geleverd zodat je deze controller kunt aansluiten op een PC of Laptop.

In-ear headphones

Standaard wordt de Rift geleverd met een normale headset en 3D audio. Maar omdat je een emersed ervaring wil hebben zal een in-ear setje ervoor zorgen dat je je nog beter van de buitenwereld kunt afsluiten.

Overige informatie

De Oculus Rift heeft een field of view range van 110 graden, met andere woorden je kunt relatief vrij rondkijken in de vr bril. Een maximaal tracking field van 1,5 meter bij 3,35 meter, dit zorgt ervoor dat je redelijk wat ruimte hebt om in te bewegen. Hieraan kun je terug zien dat de Oculus Rift gemaakt is voor zittend gebruik. We verwachten dat de nieuwe modellen een groter field of view zal hebben zodat de Oculus Rift nog beter te gebruiken is in staande positie.

Aanbevolen PC Specs
GPU: NVIDIA GeForce GTX 970, AMD Radeon R9 290 gelijkwaardig of beter
CPU: Intel i5-4590, AMD FX 8350 gelijkwaardig of beter
RAM: 8 GB of meer
Besturingssysteem: Windows 7 SP1, Windows 8.1 of Windows 10 (64-bit)


Website fabrikant: https://www.oculus.com

Oculus Rift Review

Oculus Rift DK3 - VR Bril

€749,-

Bestellen

Voordelen

Premium producten, dus niets van Oculus voelt goedkoop aan. Populairste model van dit moment, hierdoor is er erg veel content beschikbaar zoals games, video's en Apps. Twee gratis games bij aankoop; Lucky's Tale en Eve: Valkyrie. De Oculus Rift is voorzien van 3D audio, dit betekend dat je dus geen luxe headphones meer hoeft aan te schaffen. Wordt geleverd met Xbox One controller, zodat je direct kunt gamen. Voldoende instelopties waardoor de vr-bril eigenlijk voor ieder geschikt is.

Nadelen

Zware game PC nodig, gelukkig kan een upgrade met een zware 3D kaart voldoende zijn voor jou. In verhouding tot Smartphone VR-bril erg aan de prijs zeker als de controllers en sensoren los bijgekocht dienen te worden voor de perfecte ervaring. Relatief klein tracking field (1,5m x 3,35m) in tegenstelling tot HTC Vive (14,5m x 14,5m). Niet voorzien van een camera, hierdoor dien je altijd je VR-bril af te zetten wanneer je wil communiceren met de buitenwereld.

Geschiedenis Oculus Rift

Lucky Palmer is de oprichter van de Oculus Rift. Palmer speelde al lange tijd met het idee om zijn Virtual Reality droom tot leven te brengen met behulp van een Kickstarter campagne. In 2012 hij na over het lanceren van een campagne waarbij hij hoopte op zo'n 100 backers. Het geld was nodig voor ontwikkeling, de kosten om Kickstarter te vergoeden, 10 dollar voor overwinningsbier en pizza. Op 1 augustus 2012 werd de campagne gelanceerd met als doel zo’n 250 duizend dollar. Dit doel werd ruimschoots gehaald, binnen 24 uur was er echter al bijna 7 ton opgehaald en na 3 dagen passeerde Oculus 1 miljoen dollar. Uiteindelijk haalde Oculus 2,4 miljoen dollar op! Inmiddels is het bedrijf overgenomen door Facebook. Ondertussen zijn er drie modellen op kickstarter verschenen, de Oculus Rift DK1 (alle eerste backers hebben naderhand gratis een Oculus Rift DK3 gekregen). De Oculus Rift DK2 en op dit moment is de Oculus Rift DK3 op de consumentenmarkt (het model dat hierboven staat afgebeeld).