346 VR-films werden er dit jaar ingestuurd voor het Sundance filmfestival. Een record, zelfs al mocht het beroemde filmfestival in de Verenigde Staten in totaal op maar liefst 13.782 inzendingen rekenen. Nog nooit eerder werden er zoveel virtual reality films in één jaar geproduceerd. En sommigen daarvan deden zelfs mee voor de prijzen.
Doordat de prijs van de vr bril sterk daalt, de overname van Oculus Rift door Facebook en natuurlijk Cardboard VR in voorgaande jaren was de verwachting dat de consument en bedrijven het nieuwe medium zou gaan omarmen. Die belofte bleef uit. VR-heads kwamen pas later in het jaar uit dan verwacht en de consument ziet zichzelf nog niet zo snel met een VR-bril in de huiskamer zitten. Daarnaast is er simpelweg te weinig relevante content op de markt om de aanschaf van een peperdure VR-bril te rechtvaardigen. Daar komt in 2017 mogelijk verandering in. Onder de VR-films die dit jaar deelnamen aan Sundance zaten enkele pareltjes die meteen een lans breken voor de mogelijkheden van virtual reality en filmmakers. Highlights van het festival waren onder meer de short film ‘Dear Angelica’, de vierde film van Oculus Story Studio. De 360-graden-animatiefilm is alleen te bekijken voor bezitters van een Oculus Rift, maar volgens filmcritici een van de meest aanbevolen VR-producties van dit moment.
De comedy film Miyubi kun je zelf ervaren hoe het is om een robot te zijn in een groot Amerikaans gezin waarin jij het lichtende middelpunt bent. De film duurt 40 minuten en is in tegenstelling tot veel andere producties geen animatie film, waardoor de ervaring realistischer is. De prijs voor beste interactieve Virtual Reality productie ging naar Mindshow, een soort theatervoorstelling waarin jij en andere ‘deelnemers’ een hoofdrol kunnen spelen. Het project vervaagt volgens o.a. The Verge de grens tussen het produceren en consumeren van media.
Geef een reactie