Virtual reality en augmented reality groeit nu al hard, maar de verwachting is dat het nog veel harder gaat groeien! Er worden steeds meer VR brillen gebruikt in computerspelletjes, maar ook in het onderwijs, bij trainingen, in musea, bouw en sport. Maar what about Pokémon Go (AR)?
Het succes van Pokémon Go
Pokémon Go is een spel voor iOS en Android smartphones, gebaseerd op de bekende Pokémon serie uit de jaren negentig. Het unieke aan Pokémon Go is dat er gebruik wordt gemaakt van augmented reality en GPS om animaties te projecteren op het beeldscherm van een smartphone. Het spel werd vorig jaar uitgebracht en werd binnen een maand meer dan 75 miljoen keer gedownload!
AR en VR is een Mega-groeimarkt
Na het succes van Pokémon Go hebben experts de verwachtingen voor de markt voor VR en AR flink opgeschroefd, met name voor Augmented Reality. Zo zal de totale markt volgens Goldman Sachs groeien van circa 3 miljard dollar vorig jaar tot 95 miljard dollar in 2025, wanneer er naar verwachting jaarlijks meer dan 100 miljoen apparaten verkocht zullen worden. Het is daarom niet vreemd dat grote technologiebedrijven fors inzetten op deze technologie.
Welke bedrijven profiteren van deze groei?
Gameontwikkelaars zoals Nintendo en Activision proberen op de AR trend in te spelen met bijvoorbeeld games voor smartphones. Facebook zet meer in op VR en kocht daarom in 2014 voor 3 miljard dollar Oculus Rift.
Toekomstig platform
Volgens Facebook kan VR zich op termijn ontwikkelen tot een toekomstig platform, net zoals iOS of Android dat momenteel is voor de smartphone. Softwaregigant Microsoft doet natuurlijk ook mee, zij hebben de AR bril Microsoft Hololens.
Geef een reactie